Waarom Lean programma’s falen

Het succes van Toyota heeft tienduizenden organisaties geïnspireerd om één of andere vorm van een Lean programma op te starten. De focus van Lean ligt op de klant en de waardestroom. Maar een grootschalige survey, uitgevoerd door Industry Week in 2007, gaf aan dat slechts 2% van de bedrijven met een Lean programma hun vooropgestelde resultaten hebben behaald.

In het artikel ‘Why Lean programs fail’ leggen gerenommeerde auteurs Jeff Liker en Mike Rother uit dat wat je tegenwoordig ziet in Toyota sites, het resultaat is van vele kleine stappen. Het is het resultaat van vele PDCA-cycli. Dit is net ook de aanpak die Veltion hanteert om Vlaamse KMO’s op weg te zetten naar continue verbetering en hen te begeleiden bij de implementatie.Toyota’s success has inspired tens of thousands of organizations to adopt some form of a Lean program. The focus of Lean is on the customer and the value stream. Yet a large survey conducted by Industry Week in 2007 found that only 2 percent of companies that have a Lean program achieved their anticipated results.

In the article ‘Why Lean programs fail’ renowned authors Jeff Liker en Mike Rother explain that what you see at Toyota sites is today’s condition, which is the result of many small steps. It was the result of many cycles of plan-do-check-act (PDCA). Veltion uses this same approach to guide the Flemish SMEs in their implementation of continuous improvement.

  • Deel dit bericht