Stelen met de ogen bij Volvo Trucks

Volgens de traditie van onze Lean bedrijfsbezoeken lieten we met Veltion dit jaar terug een Lean-voorbeeldbedrijf aan het woord: Volvo Trucks Gent. Dergelijke bezoeken vergen wat meer inspanning van de deelnemer, aangezien de geziene concepten niet altijd meteen toe te passen zijn in het eigen bedrijf, maar mits wat creativiteit pik je toch al snel heel wat ideeën mee. Voor zij die er niet konden bij zijn, geven we hierbij alvast een aantal van deze ideeën mee…

“Pen & Papier”-management

KPI’s zijn geen grafieken die uit printers rollen en worden opgehangen. KPI-resultaten worden met de hand aangeduid op een lege (voorgedrukte) grafiek. Volvo Trucks is er van overtuigd dat teams veel bewuster zijn van de KPI’s wanneer ze zelf deze resultaten moeten aanduiden.

Wanneer een KPI niet wordt gehaald, wordt bovendien een actie uitgeschreven die dit in de toekomst moet voorkomen. Oh ja, ook deze acties worden uiteraard op papier bijgehouden.

 

Visueel voorraadbeheer

Kanban-systemen, CONWIP, Drum-Buffer-Rope, … het klinkt allemaal mooi in de theorieboeken, maar de implementatie op de vloer is vaak een ander paar mouwen. Toch bestaan er heel eenvoudige visuele systemen om herbevoorrading aan te sturen, terwijl de voorraad onder controle blijft. Wat dacht je van deze eenvoudige fietsvlaggen omgetoverd tot visuele kanban-signalen?

 

Hoshin Kanri

Volvo Trucks behartigt de open communicatie van doelstellingen naar de werkvloer. In Lean-termen hebben we het vaak over “Hoshin Kanri”, of het verbeterkompas kenbaar maken en ernaar plannen op ieder niveau in het bedrijf. Een kort voorbeeld van de werking bij Volvo Trucks:

  • Om competitief te blijven, moeten we het aantal operatoren van deze afdeling reduceren van 11 naar 9 tegen eind 2016
  • Operatoren gaan zelf aan de slag
  • Vrijgemaakte operatoren bieden ondersteuning tijdens de eerste weken, zodat men kan wennen aan de nieuwe situatie, en krijgen langere observatie-opdrachten om nog meer verspillingen in de afdeling te identificeren. Om duidelijk te maken dat ze niet meewerken, trekken ze een fluo-vestje aan.
The Wall Of Fame

“Verbeteren en belonen” worden vaak in één zin genoemd. “Erkenning krijgen” is alvast één van de meest gewaardeerde vormen van belonen. In Volvo Trucks doen ze dit aan de hand van hun “Wall Of Fame”. Iedere maand vindt aan deze muur een huldiging plaats (in het bijzijn van de plant manager) om de aanbrengers van de nieuwe ideeën van de maand te eren.

Bewaren

Bewaren

  • Deel dit bericht