Lean voor kmo’s werkt, ook in Ecuador

De wereld begint zich meer en meer in twee kampen te verdelen: aan de ene kant zij die Lean omarmd hebben en er een competitief voordeel mee behalen en aan de andere kant zij die nog steeds in ontkenning leven.

Wanneer we praten met zaakvoerders en bestuurders uit het 2e kamp, krijgen we een scala aan excuses en uitvluchten te horen. Veelal gelooft men niet dat de medewerkers op de werkvloer überhaupt een significante bijdrage kunnen leveren aan het verhogen van de productiviteit. “Dat is werk voor onze (proces)ingenieurs of onze leidinggevenden”, heet dat dan.

Een recent onderzoek in Ecuador – door dr. Denise Rodriguez en onder promotorschap van prof. Hendrik Van Landeghem van UGent – heeft nogmaals aangetoond dat Lean wel degelijk werkt in kmo’s. Het personeel in die kmo’s is nochtans veel minder geschoold en er worden minder computersystemen ingezet dan bij ons. Een opsteker voor de Vlaamse kmo’s, nietwaar?

Onderzoek als antwoord op tegenvallende Lean resultaten

Tal van andere studies (bij meer dan 2000 bedrijven) toonden aan dat Lean een positieve impact heeft op de operationele resultaten. Dit resultaat zal wellicht niet verbazen. Er duiken echter ook meer en meer studies op die bewijzen dat 60 tot 75% van de Lean trajecten niet het gewenste resultaat opleveren of een vroegtijdige dood sterven, vaak reeds na 5 maanden. De boosdoener: teveel nadruk op toepassing van de Lean tools en veel te weinig op de menselijke kant van Lean. Om hiervoor een oplossing te kunnen bieden, werd net dit Gentse onderzoek opgestart.

Lean versterkt door HR-praktijken

Dit onderzoek aan de UGent leerde dat ook in landen als Ecuador de invoering van Lean in kmo’s substantiële verbeteringen kan teweeg brengen, op voorwaarde dat Lean hand in hand gaat met enkele cruciale HR praktijken, zoals:

  • de mensen op de werkvloer doen begrijpen wat klanten precies verwachten
  • betrokkenheid van het management
  • het betrekken van werknemers bij verbetermeetings
  • het geven van feedback
  • teamwork
  • lof voor betere prestaties
  • invloed hebben op groepsbeslissingen
De menselijke kant van Lean

Uit het onderzoek blijkt dat Lean in combinatie met deze HR-praktijken ervoor zorgt dat medewerkers de indruk krijgen dat ze hun job op een zelfstandigere en meer zelfsturende wijze kunnen uitoefenen. De hogere jobautonomie tempert het negatief effect op de jobtevredenheid die men zou kunnen verwachten bij een hogere werkbelasting. Dit bleek eveneens het geval te zijn voor de Ecuadoriaanse kmo’s die deel uitmaakten van het onderzoek. De implementatie van Lean samen met deze HR praktijken heeft eveneens een duidelijk positief effect op de jobtevredenheid, zo bleek volgens het onderzoek ook bij Ecuadoriaanse kmo’s. Twee effecten dus die ervoor zorgen dat Lean ook in kmo’s een succes kan worden.

Deze inzichten tonen nog maar eens aan dat wie op een duurzame manier productiviteitsverbetering wenst te realiseren in het eigen bedrijf, maar beter voldoende aandacht besteedt aan de menselijke kant van Lean!

UITNODIGING: Deze en andere tips en adviezen komen overigens ook aan bod tijdens het volgende Commanity-event dat op 9 juni doorgaat op de campus Zwijnaarde. Via deze link krijgt u meer informatie en de mogelijkheid om in te schrijven.

  • Deel dit bericht