De kracht van PDCA

In 2011 is de Passionned Group in samenwerking met het Nederlandse vaktijdschrift ‘Kwaliteit in Bedrijf’ een onderzoek gestart naar de relatie tussen verbetermethodes zoals PDCA en Lean enerzijds en de financiële performance van bedrijven anderzijds. Dit onderzoek werd in maart dit jaar afgerond. We geven hieronder een overzicht van de belangrijkste resultaten en bevindingen.

86% van de toporganisaties zien het geven van feedback als onderdeel van hun organisatiecultuur. Bij de slecht presterende organisaties is dit slechts 35%. Een behoorlijk verschil van 51%. Verder zien 46% van de toporganisaties het verbeteren als een continu proces, ten opzichte van slechts 4% bij de slecht presterende organisaties. Op basis van onze ervaringen kunnen wij alvast volgende tips meegeven om verbeteren als een continu proces in uw organisatie te realiseren, zoals deze ook beschreven staan in het boekje “De Fabriek van de Toekomst… nu!”:

  • Management ziet de noodzaak om te verbeteren.
  • Management is overtuigd en vastberaden.
  • Management toont geduld: fouten zijn toegelaten.
  • Management houdt woord inzake gemaakte afspraken.
  • Werknemers krijgen wat tijd om na te denken over verbeteringen.
  • Werknemers nemen verantwoordelijkheid voor wat ze zelf uitvoeren.
  • Men vertrekt steeds van feiten en cijfers.
  • Afgesproken werkmethodes worden nauwgezet gevolgd.
  • Een probleem of fout is een opportuniteit om te verbeteren, niet om de veroorzaker te straffen.
  • Verbeteringsinitiatieven worden rigoureus opgevolgd.
  • Audits helpen de collega’s om het beter te doen.
  • Successen worden naar alle geledingen van het bedrijf gecommuniceerd.
  • Tijdens bedrijfsbezoeken kan men leren van anderen.
  • Vreemde ogen dwingen.

Indien u geïnteresseerd bent in het volledige rapport met alle resultaten van dit onderzoek, kan u het rapport hier downloaden.

  • Deel dit bericht