Communiceren met de werkvloer via het PDCA verbeterbord

Hoe meer kmo’s uit allerlei diverse sectoren we begeleiden bij hun Lean verbetertraject, hoe meer diverse vragen we voorgeschoteld krijgen. Anderzijds zien we ook heel veel dezelfde vragen terugkeren: “Hoe beginnen we met Lean?”, “Wat is de beste manier om alle verbeteracties op te volgen?”, “Hoe betrek ik onze mensen op de vloer bij dit alles?”, “Hoe vermijden we een terugval na enkele maanden?”…

Dit heeft ons getriggerd om de voorbije maanden enkele innovatieve oplossingen uit te werken: onze PDCA.be online verbetertool werd nog verder verfijnd en het PDCA verbeterbord werd in het leven geroepen.

Betrek de volledige werkvloer dankzij het PDCA verbeterbord!

Het PDCA verbeterbord geeft enerzijds een overzicht van de verschillende verbeteracties en hun status. Anderzijds faciliteert het de interactie met de werkvloer: we willen immers een ruimer publiek bereiken dan enkel het verbeterteam.

Verbeterbord

Plan-Do-Check-Act overzicht

Vaak vinden we op de werkvloer “offline” verbeterkranten, omdat we het resultaat van de besprekingen met het verbeterteam willen communiceren naar de rest van de werkvloer. Het PDCA verbeterbord probeert komaf te maken met het gedoe om deze offline verbeterkrant gesynchroniseerd te houden met de PDCA.be online verbetertool. Het bord maakt immers handig gebruik van de afgedrukte lijsten van www.pdca.be.

Verbeter-KPI’s

Om te vermijden dat het continu verbeteren stilvalt, kan het management KPI’s afspreken die inzicht geven in de activiteit van het verbeteren: bv. elke maand verwachten we 10 nieuwe initiatieven (in PLAN). Groene, gele of rode smileys geven dan heel visueel aan of we deze targets hebben gehaald. De productieleider en tegelijk iedereen in het bedrijf kent zo in een oogopslag de vooruitgang van het continu verbeteren!

Interactie met de werkvloer

We zijn natuurlijk niet enkel geïnteresseerd in de verbeterinitiatieven van het verbeterteam, maar wel degelijk van de volledige werkvloer. We moeten dan ook elk paar ogen op de werkvloer benutten om problemen te registreren. Het PDCA verbeterbord kan hen hierin helpen, want wanneer men de ideeën niet meteen opschrijft wanneer ze opkomen, gaan ze jammer genoeg heel vaak verloren!

Feedback motiveert

Voorzie vervolgens een goede feedback wanneer het verbeterteam of het management beslist om ideeën te verwerpen of niet in te plannen. Niets is zo frustrerend om een idee te lanceren en er nadien niets meer van te horen. Door de nodige motivering te communiceren zal iedereen toch gemotiveerd blijven om in de toekomst nieuwe initiatieven te registreren.

Verder kunnen sommige oplossingen niet evident zijn of vrij sterk ingrijpend, of wensen we graag feedback van de werkvloer alvorens we van start gaan met de implementatie. Ook hier kan het PDCA verbeterbord een rol in spelen!

Vergaderen aan het verbeterbord

Om het verbeterproject nog meer te laten leven op de werkvloer, kan men een overlegmoment organiseren met de volledige werkvloer na elke update van het verbeterbord (bv. na een bijeenkomst van het verbeterteam). In enkele minuten worden de hoogtepunten toegelicht: welke nieuwe acties zijn ingepland, voor welke oplossing hebben we hulp nodig voor de controle, welke periodieke controles moeten worden uitgevoerd, … Het geeft iedereen het gevoel dat ze betrokken worden bij het continu verbeteren, ook al zitten ze niet in het verbeterteam!

Bewaren

  • Deel dit bericht