Plastal

Plastal is een full-service partner voor thermoplastics in de automobielsector. Het bedrijft levert o.a. bumpers en spoilers aan Volvo Cars Gent.

De QC-afdeling is verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole na het lakken. Hiertoe neemt men de gelakte producten van de “ketting” en plaatst deze op een transportband. Aan het einde van deze band voert een inspector de controle uit.

Meteen is duidelijk dat operatoren die de stukken van de ketting nemen en toewijzen aan een transportband, een cruciale rol spelen in de werkverdeling van de inspectors. De bestaande verdeling bleek de variatie in de productmix niet op te vangen, met als gevolg een ongebalanceerde werkverdeling bij de inspectors. Operatoren die nauwelijks het tempo konden volgen, werden geflankeerd door anderen die onderbezet waren.

Via een 3D-simulatie werd samen met een cross-functioneel verbeterteam een nieuwe werverdeling uitgewerkt die de onvoorspelbare variatie beter afvlakt (nivelleert). Dit resulteert in een gelijkmatige werkbelasting bij de inspectors, en een pak minder frustraties! Bovendien werd door deze herverdeling een operator vrijgemaakt die instaat voor ondersteuning, opleiding, audits, kwaliteitsborging, …