Met QRM dubbel zo snel leveren dan de concurrentie

In juni vond in Eindhoven de QRM World Conference plaats, georganiseerd door het QRM Institute. Dit is een internationaal netwerk van organisaties die samenwerken om Quick Response Manufacturing (QRM) naar zoveel mogelijk bedrijven en professionals te verspreiden. QRM is een bedrijfsbrede strategie om de doorlooptijd op de werkvloer en in de kantoren te verkorten en vertoont heel veel gelijkenissen met Lean. QRM spitst zich echter nog iets meer toe op bedrijven met kleine bestelvolumes en een hoge variatie in producten. Om als QRM gecertificeerde coaches mee te zijn met de laatste nieuwe ontwikkelingen, waren wij ook aanwezig op deze conferentie, zodat we hieronder de 3 highlights met jou kunnen delen.

 

1. Resultaat na 12 jaar QRM

De eerste getuigenis was er meteen één die kon tellen. RenewAire is een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in energy recovery ventilation systems. Op een boogscheut gelegen van de University of Wisconsin-Madison, waar het QRM gedachtegoed uit de geest van prof. Rajan Suri is ontsproten, is RenewAire één van de early adopters van QRM. En na 12 jaar weten ze nog steeds heel goed waarom ze de inspanningen blijven volhouden:

  • een groei van 69% in de laatste 3 jaar
  • de doorlooptijd bedraagt gemiddeld de helft van de concurrentie
  • de overhead bedraagt minder dan 15% van de omzet
  • op 12 jaar tijd werd de totale personeelskost voor arbeiders met 20% gereduceerd, met tegelijkertijd 60% verhoging van de verloning

De eerste jaren lag de focus op het proces van order tot verzending. Sinds 2014 werd dit uitgebreid naar de volledige keten, van offerte tot cash, met bovenstaande resultaten als gevolg.

Maar het loopt echter niet altijd even vlot: in 2017 kreeg de sector te kampen met een serieuze toename aan bestellingen. Bij RenewAire nam de doorlooptijd toe met enkele weken tot 5 à 6 weken. Bij de concurrentie ging dit echter van 10 à 12 weken naar 26 weken. En er is niet één geheim recept, maar een veelvoud aan acties, zoals een intensieve opleiding voor iedereen in het bedrijf, QRM book clubs, werkgroepen, een Steering Committee charter,… En men heeft het vooral ook gedurfd om leveranciers aan te spreken op hun levertermijnen. Wie niet wou volgen in het verhaal van RenewAire, werd bedankt en vervangen door andere leveranciers, vaak dichterbij.

 

2. Al doende leren in cellen werken

Een belangrijke techniek om de doorlooptijd drastisch te verkorten, ook in de kantoren, is het evolueren naar teams die in cellen werken. Om dit aan de lijve te kunnen ondervinden, ontwierp Bill Ritchie van het Tempus Institute (VS) een QRM Game. De foto hieronder toont de gezellige drukte tijdens Ronde 1 van het spel. Orders gingen van de klant via Sales, Engineering, Material Control en Purchasing, over de leverancier richting Productie. Het gevolg: lange wachttijden, grote hoeveelheden WIP, veel misverstanden, regelmatige return flows, overwerkte afdelingen en finaal een te laat beleverde klant.

 

In Ronde 2 werden de teams herschikt, waarbij 1 iemand van elke afdeling bij elkaar werden gezet in hetzelfde team. Iedereen was plots verantwoordelijk voor het herschikken van het eigen werk volgens eigen goeddunken. Wie nog meer chaos zou verwacht hebben, kwam bedrogen uit: de crosstraining ging verbazend vlug, met als gevolg dat de doorlooptijd meer dan gehalveerd werd.

 

3. Tijd is Geld: de financiële effecten van QRM

In deze workshop door de mensen van Lean Team uit Nederland werd aangetoond hoe het gebruik van standaard kostencalculatie in een high-mix / low-volume productieomgeving tegenstrijdige of zelfs inaccurate resultaten kunnen opleveren. Deze resultaten vormen vervolgens de basis voor slechte beslissingen, die finaal uw klanten langer laten wachten. Waarom precies? De overhead, die typisch 40 à 50% van de totale kostprijs bedraagt, wordt geabsorbeerd door de directe arbeidsuren. High runners nemen het meeste uren in beslag en absorberen dus het grootste deel van de overhead. In de praktijk zien we echter dat het net de low runners zijn die veel meer opvolging, handling, coördinatie,… vergen. Meer high runners produceren wordt bijgevolg beloond met lagere kostprijzen, ook al zouden die producten dan gewoon in stock verdwijnen. En meer stock en WIP leiden finaal tot langere doorlooptijden.

Wat is dan de oplossing? Dat wordt haarfijn uitgelegd door Joyce I. Warnacut in haar boek “The Monetary Value of Time”. Dit boek bestaat sinds kort ook in het Nederlands, getiteld “Tijd is Geld”, en kan hier besteld worden. Uiteraard komen wij dat ook met veel plezier eens uitleggen aan jou en jouw financieel verantwoordelijke.

  • Deel dit bericht