20% sneller opleveren dankzij Lean Bouwen

Circulair Bouwen, bouwindustrialisatie, BIM, Virtual & Augmented Reality, Internet of Things,… Nieuwe technologieën bieden nieuwe kansen, ook in de bouw. Lean Bouwen geeft je het kader en de tools om doelgericht te verbeteren. Een optimale klantwaarde leveren tegen de laagste kost wordt een taak van iedereen! Hoe je dit aanpakt? We lichten hieronder een tipje van de sluier van onze “Roadmap voor Lean Bouwen”. Onze eerste resultaten bij Bouwbedrijf Beneens liegen er niet om: bouwprojecten tot 20% korter opleveren, met een sterke daling in het aantal opleverpunten en een hoger rendement, is slechts het begin!

1. Start met een doel

Verbeterprojecten stranden vaak door het ontbreken van een gemeenschappelijk doel. Wat gebeurt er als iedereen aan de slag gaat met de ontelbare verbeteracties die al jaren wachten om opgepikt te worden? Het bruist korte tijd van de bedrijvigheid, maar het enthousiasme daalt na enkele weken als we geen zichtbaar resultaat zien.

Gecontroleerd verbeteren start met het in kaart brengen van de klant met behulp van het Kano-model: voor wie bouwen we? Waar wordt onze klant blij van? Waarin onderscheiden we ons van de concurrentie? Waar willen we op inzetten, gezien de trends en evoluties in de markt?

Laat dit de basis vormen voor het stellen van concrete doelen op relatief korte termijn, bv. 6 maanden. Een doel zorgt voor focus, geeft je de richting, en laat je toe te beslissen welke verbeteracties je moet oppikken, en welke voorlopig even niet.

2. Betrek iedereen

Verbeteren is niet enkel een taak van het management, of van een R&D-afdeling ergens in een hoekje van het bedrijf. De medewerkers op de werkvloer zijn de experts, kennen hun taak het best en zijn het best geplaatst om hun eigen werkomgeving te verbeteren richting het gestelde doel.

3. Lean Bouwen is… verspillingen zoeken!

Geen standaard? Geen verbetering! En laat nu net dat een pijnpunt zijn in de bouw. Hoewel een project steeds hetzelfde proces volgt, lijkt het alsof je steeds weer het wiel moet uitvinden, met een hele hoop aan ongeschreven regels, die elk op zijn manier interpreteert. De eerste stap is dus vaak: leg de huidige standaard vast. Visualiseer eerst, samen met de medewerkers, de huidige manier van werken aan de hand van een Value Stream Map of een Makigami. Je zal merken dat na de nodige discussies de eerste unanieme huidige standaard op tafel ligt. De blootgelegde verspillingen krijg je hierbij cadeau! Een foute maat op de plannen, een studie die op zich laat wachten, een verkeerde bestelling, een wijziging van de klant… Deze verspillingen geven je de kans om een eerste verbeterronde door te voeren en te evolueren naar een nieuwe, verbeterde werkwijze. De verbetermotor richting een hogere kwaliteit en een kortere doorlooptijd is vertrokken!

4. Focus op FLOW

Streef naar flow, naar een bouwproces zonder enkele rem. Start op je eigen werkplek, en kijk kritisch naar je activiteiten: “als de mensen voor of na mij hun werk perfect zouden doen, waar liggen in mijn activiteiten nog opportuniteiten om te verbeteren?”. De volgende stap is communicatie: hoe optimaliseren we de kennisoverdracht tussen verschillende afdelingen? 5S, standaard documenten, visueel management,… zijn slechts enkele technieken die hiervoor zorgen. Maar hoe zorgen we ervoor dat de klant, de architect, de onderaannemer,… meewerkt aan ons gezamenlijk doel? Concurrent Engineering in een “war room” en Lean Plannen zorgen ervoor dat alle kennis op het juiste moment beschikbaar is en dat de doorlooptijd in het bouwproces sterk verkort.

5. Meten is leren!

Continu verbeteren is het hart van Lean. Daarom kent ook Lean Bouwen geen eindpunt, het kan altijd beter. Om te weten waar we staan en of we wel verbeteren, zullen we moeten meten. Leer regelmatig, laagdrempelig en doelgericht meten, en stel de resultaten visueel voor op de plaats van de actie.


Als projectingenieur bij een groot bouwbedrijf stond onze Veltion-coach Wendy met haar werfschoenen in de modder. Gebeten door de Lean-microbe, heeft ze het roer omgegooid en wil ze kmo’s inspireren. Haar missie? Kmo’s in de bouw steeds opnieuw uitdagen om sterker te professionaliseren en bouwpartners duurzaam te laten samenwerken. Dit vergt een creativiteit die ze ook graag daarbuiten botviert – Pinterest is her best friend.

  • Deel dit bericht