Hoe maak je jouw dashboards zinvol en makkelijk verteerbaar?

Microsoft illustreerde zijn krachtige datastrategie op de sqlbits conferentie in Manchester. We waren getuige van een demo met dashboard dat vlot filterde over meer dan 3 biljoen datalijnen in Power BI (en een biljoen, dat is een miljoen miljoen!). We zijn dus gerust gesteld: de Power BI-modellen die we zelf bij onze klanten gebruiken, blijken voldoende schaalbaar te zijn om ons te wapenen tegen de hoeveelheid data dat de komende jaren op ons afkomt.

Voorts bracht Jonathan Stewart, Business Intelligence consultant van SQLLocks, een kritische workshop omtrent data visualisatie. De menselijke aandachtsspanne bedraagt 8 seconden: dat is de tijd die we hebben om aan de dashboard-gebruiker een boodschap over te brengen. Hierbij spelen twee elementen een belangrijke rol:

  • Hoe zinvol is je dashboard?
    • Het dashboard zelf brengt geen intelligentie, wel de persoon die het bouwt…
    • TIP: maak gebruik van storyboarding om de juiste boodschap op te stellen
      • Wat proberen we op te lossen? Voor wie?
      • Hoe gaan we het oplossen? Welke tool gaan we ervoor gebruiken?
      • Welke toon gaan we gebruiken? Welke grafieken?
  • Maak het makkelijk verteerbaar
    • Vergelijk het met een dashboard van de wagen: je gebruikt het zonder dat je het merkt
    • TIPS:
      • Gebruik zoveel mogelijk inkt om data te tonen (data ink ratio zo hoog mogelijk)
      • Gebruik ‘matching’ colors: maak gebruik van het kleurwiel om passende of net contrasterende kleuren te kiezen
      • Gebruik je de juiste grafiek! Tip: neem een kolomgrafiek 😉
  • Deel dit bericht