Lean in de praktijk: Visueel Management

Beeld je in, jouw auto heeft benzine nodig. De benzinemeter toont hoeveel er nog in de tank zit. Een waarschuwingslampje toont wanneer de benzine beneden een bepaaldd niveau is gezakt. Het bedrijfslogo en de reclame op het tankstation tonen jou waar je moet zijn. De kleurcode en de labels op de pompen verzekeren jou dat je het juiste type benzine neemt. De display toont de kost en de hoeveelheid van de benzine die je net genomen hebt en de prijs per liter. Het pompnummer zorgt ervoor dat je voor jouw benzine betaalt en niet voor die van iemand anders. Kortom, goed Visueel Management vereist geen interpretatie en lokt een reactie uit!

Visueel Management heeft als doel vlug en eenvoudig visueel te communiceren op alle niveaus binnen de organisatie, om zo klantentevredenheid te bereiken op het vlak van Kwaliteit, Kost en Levering. Visueel Management stelt je in staat om de status een werkpost of afdeling te begrijpen in minder dan 5 minuten door eenvoudige observatie, zonder het gebruik van computer of met iemand te spreken.

Maar hoe begin je daar nu aan? Wij geven graag enkele tips.

Enkele dagdagelijkse voorbeelden van Visueel Management op de werkvloer zijn:

  • Op vlak van mankracht: foto’s van teamleden, afwezigheid/verlof-monitor, competentiematrix.
  • Op vlak van machines: min/max niveaus op wijzerplaat, schaduwborden, 5S controledocument, transparante afdekkingen, verkeerslichten die status aangeven.
  • Op vlak van materiaal: afzet- & oppikpunten, min/max voorraadniveaus, identificatie van materiaal.

Vraagt u zich af hoe u deze Lean techniek ook in uw organisatie kan invoeren? Aarzel dan niet ons te contacteren!

  • Deel dit bericht