5 takeaways van Siemens over de rol van werknemers

Heeft de mens nog een plek in de fabriek van de toekomst? Met die vraag gingen we naar de derde editie van de Factory of the Future Awards. Dit zijn de 5 takeaways van Siemens die je hierover moet onthouden. (En we hebben ook een kleine oproep aan de organisatoren.)

Machines in, people out?

De digitalisering van de industrie. Een revolutie die angst oproept bij werknemers, omdat ze misschien wel overbodig worden. Maar is dat zo? Gunter Beitinger van de Siemens-fabriek in Amberg slaat tijdens zijn presentatie op de Factory of the Future Awards de nagel op de kop:

“Machines themselves might be efficient,
 

but they don’t come up with ideas for improving the system.”
Of de nabije toekomst er dus uit zal zien zonder hersens op de werkvloer? Wij, en Siemens, denken van niet.

Productiviteit verbeteren met ideeën van werknemers: vijf tips

Machines kun je vernieuwen. Kosten kan je drukken. Maar productiviteit duurzaam verbeteren, doe je samen met werknemers. Alle werknemers trouwens. Want als er iemand weet wat er beter kan, is het wel de mens die er middenin staat. Dit zijn de vijf takeaways van Siemens om hiermee op de werkvloer aan de slag te gaan:

    • 1. Open communicatie bij het geven en nemen van verantwoordelijkheid. Wie bepaalt de uitdagingen? En wat is het kader om hier naartoe te werken? Belangrijke vragen om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. In onze projecten stipt de zaakvoerder de uitdagingen aan. Vervolgens stellen we verbeterteams op de werkvloer samen die bepalen hoe we daaraan werken. De resultaten worden gevisualiseerd om op een toegankelijke manier het gesprek aan te knopen.

 

    • 2. Pak de angst aan die leeft. (Ja, die is er.) Om te evolueren naar een continu verbetercultuur stap je ook in een veranderingsproces. En zoals we allemaal weten, lijkt verandering vaak eng in het begin. Aandacht voor deze gevoelens is cruciaal om engagement op te bouwen. Terugkoppelen van de resultaten blijkt uit al onze projecten een van de onmisbare factoren te zijn om het vertrouwen van werknemers te krijgen.

 

    • 3. Vraag verantwoordelijkheid door ook zo te werken. Je kan niet een keer in het jaar ineens vragen wat er beter zou kunnen. Werknemers zijn daar niet mee bezig, als hun werkgever dat niet vraagt. Implementeer bijvoorbeeld werkroutines die ervoor zorgen dat je werknemers hier aandacht voor hebben. En ze bovendien leren werken op dezelfde manier. Wat houdt zo’n routine in? Dat is aan de werknemers, als ervaringsdeskundigen, om te bepalen.

 

    • 4. Ontwikkel een nieuw gedragspatroon. De quick wins bij de start van een verbeterproject zijn cruciaal. Maar de ambitie moet verder reiken. Als je werknemers continu nadenken over, en oog hebben voor, nieuwe verbeteringen, heb je goud in handen.

 

  • 5. Focus op waardetoevoegende activiteiten. Eigenlijk de kern van lean thinking en dus ook onze projecten: Veltion leert je medewerkers om hun activiteiten te optimaliseren zodat ze op elk moment waarde toevoegen voor je klant.
Wat zijn de Factory of the Future Awards?

De uitreiking van de Factory of the Future Awards is een jaarlijks event dat sinds 2015 georganiseerd wordt. De awards maken deel uit van het actieprogramma Made Different, opgezet door Sirris en Agoria. In dit programma doorlopen bedrijven zeven transformaties met als doel de fabriek van de toekomst te worden. Met de awards worden de beste leerlingen van de klas op een leuke manier in de kijker gezet.

Proficiat aan de winnaars van 2017!

Petje af voor deze vijf bedrijven die met een award, maar vooral ook veel bewondering, naar huis gingen:

  • Veranneman Technical Textiles uit Ardooie. Zij behoren tot de groep Sioen en zijn actief in de weverij sector.
  • Rousselot uit Gent is producent van gelatine en collageen voor de farmaceutische en gezondheidssector alsook voor de voedingsnijverheid.
  • Nuscience uit Drongen ontwikkelt en produceert er in een gloednieuwe fabriek premixen, concentraten, minerale voeding en additieven voor de diervoederindustrie.
  • Valeo uit Ghislenghien bouwt verlichtingssystemen voor de automobielsector en maakt deel uit van een Franse autogroep.
  • Daikin Europe uit Oostende groeide uit tot het Europese hoofdkwartier van de Japanse multinational Daikin Industries.
Oproep aan de organisatoren voor volgend jaar

Alleen vroegen we ons op het einde van de avond af: waar was de aandacht voor de mens in dit verhaal? Technologie is een ding. Maar we willen ook wel eens weten hoe deze bedrijven nu human-centered werken. En wat dat inhoudt. Waarom eens niet een operator aan het woord laten? Die vertelt wat de fabriek van de toekomst voor hem inhoudt, welke impact dat heeft op zijn job en of hij daarvoor liever uit zijn bed komt. Of misschien zelfs een human-centered criterium toevoegen aan de award dat draait rond het aantal aangebrachte verbetervoorstellen door de werkvloer. Ideeën genoeg te bedenken.

De fabriek van de toekomst. Niet toevallig ook de titel van ons boek. Als het over productiecijfers gaat, zitten we op de eerste rij. Als het over de mensen achter die cijfers gaat, kruipen we op het podium. Misschien eens bellen @Agoria en @Sirris? We denken graag mee!

  • Deel dit bericht